کاواندیش

در این وبلاگ خلاصه مطالعات یا تجارب جالب توجه خود در مورد هوشمندی کسب و کار(BI) را منتشر خواهم کرد.

کاواندیش

در این وبلاگ خلاصه مطالعات یا تجارب جالب توجه خود در مورد هوشمندی کسب و کار(BI) را منتشر خواهم کرد.

آشنایی با هوشمندی کسب و کار(BI)

در یک دهه گذشته تقریباً تمامی سازمان‌ها سرمایه‌گذاری‌های بسیاری بر روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرم‌افزار و سخت‌افزار کرده‌اند. در اقتصاد امروزه که هزینه‌ها باید کاهش یابد، سازمان‌ها و شرکت‌ها از خود می‌پرسند: «تا کنون چه مقدار برای تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟» و اینکه «از این سرمایه‌گذاری چه سودی برده‌ایم؟» در عصر اطلاعات، کسی که اطلاعات دارد، دارای قدرت است. هر سازمان و شرکتی که از این قدرت برخوردار باشد در صنعت و حرفه خود در مقایسه با رقبای خود متمایز و ممتاز می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌ها و محیط پیرامونی آنها، امروزه با سرعت حرکت و تغییر می‌کنند. اخذ اطلاعات صحیح در زمان صحیح اساس و پایه موفقیت و چه بسا بقای سازمان است، اما همیشه شکاف عمیقی بین اطلاعات مورد نیاز مدیران تجاری و انبوه داده­ هایی وجود دارد که طی عملیات‌های روزمره شرکتی در بخش­های مختلف آن جمع‌آوری می‌شوند. ضمن آنکه برخی اطلاعات از خارج از سیستم­های عملیاتی بایستی تامین گردند.

هوشمندی کسب و کار(Business Intelligence) اصطلاحی است که از اواسط دهه 1990 میلادی مطرح گردید و به معنای تبدیل داده ­ها از شکل اولیه آنها به چیزی است که تصمیمات تجاری بتوانند بر آن اساس گرفته شوند. این عبارت همچون چتری است که سایر نظام­های مرتبط با داده شامل انبارداده، داده کاوی، تحلیل آماری، پیش­ بینی و پشتیبانی از تصمیم را به یکدیگر مرتبط می­کند.


هوشمندی کسب و کار یعنی فرآیند

بالا بردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی

با استفاده هوشمندانه از اطلاعات موجود در سازمان در فرآیند تصمیم­گیری



بیشترین بهره مندی بدست آمده از هوشمندی کسب وکار، امکان دسترسی بی­واسطه به داده ها توسط تصمیم­ گیرندگان در تمام سطوح سازمان است. در این صورت این افراد قادر خواهند بود که با داده ها تعامل داشته باشند و آنها را تحلیل کنند و در نتیجه بتوانند کسب وکار را مدیریت کنند، کارایی را بهبود بخشند، فرصتها را کشف کنند و کارشان را با بازدهی بالا انجام دهند. در ساده ­ترین حالت هوشمندی کسب و کار اطلاعاتی راجع به وضع کنونی کسب وکار به مدیران تحویل می دهد. با استفاده از هوشمندی کسب وکار، اطلاعات در زمان مناسب و با انعطاف بیشتری در اختیار مدیران قرار داده می­شود. در صورتی که یکی از شاخص های کسب وکار از قلم افتاده باشد و یا از خارج از برنامه ریزی باشد، هوشمندی کسب وکار به کاربران این امکان را می­دهد که جزئیات را شکافته و به دلیل این اتفاق پی ببرند و تصمیمات مقتضی را برای جبران وضعیت موجود بگیرند.


ادامه مطلب ...