کاواندیش

در این وبلاگ خلاصه مطالعات یا تجارب جالب توجه خود در مورد هوشمندی کسب و کار(BI) را منتشر خواهم کرد.

کاواندیش

در این وبلاگ خلاصه مطالعات یا تجارب جالب توجه خود در مورد هوشمندی کسب و کار(BI) را منتشر خواهم کرد.

Open Source BI

برخی بررسی­ ها نشان داده­ اند که امروزه حدود 60% شرکت­ها و سازمان­ها در سرتاسر دنیا به نحوی از نرم­ افزارهای متن باز استفاده می­کنند؛ خواه به صورت آگاهانه خواه به صورت عناصری که در سایر نرم­ افزارها نهفته­ اند. مجموعه ابزارهای کد باز BI نیز در سال­های اخیر رشد قابل توجهی داشته­ اند. فارغ از مزایا و تهدیدهای استفاده از نرم­ افزارهای کد باز در BI، که خود مطلب جداگانه ای را می طلبد، در این نوشتار برخی از معروف­ترین آنها را معرفی می­ کنیم:


Jaspersoft

این شرکت مدعی است که رایج­ ترین نرم­ افزار مورد استفاده در BI نرم­ افزار آنها می­ باشد. از ویژگی­های این محصول انعطاف­ پذیری واسط کاربر آن می­ باشد که برای کاربران غیرفنی نیز مناسب است. طراحی گزارشات با Drag&Drop انجام می­ پذیرد بدون آنکه کاربر درگیر دستورات SQL ایجاد شده در پشت صحنه باشد. همچنین انواع نمودارها، صفحه گسترده­ ها و حتی انیمیشن­ های فلش قابل نمایش هستند؛ انواع تبدیل خروجی­ها نیز قابل انجام هستند از جمله PDF، ODT، RTF، Excel، CSV، XML CSS. اجرای گزارشات می­ تواند به صورت زمانبندی شده یا در اثر وقوع رویداد باشد.

عملیات ETL نیز در این مجموعه قدرتمند است و داده­ ها از انواع منابع قابل استخراج هستند. این شرکت برای این کار از نرم­ افزار Talend استفاده می­ کند که خود یک توسعه دهنده کدمنبع باز است.

در قسمت داشبورد نیز انعطاف­ پذیری همانند گزارشات وجود دارد و ابزارهای متداول قابل استفاده هستند.

این مجموعه به دو صورت نسخه مجانی و نسخه حرفه­ ای که شامل خدمات و پشتیبانی است ارائه می­ گردد.


Pentaho

این مجموعه ابزار یکی دیگر از بزرگان BI می­باشد و نوعی رقابت بین آنها و JasperSoft وجود دارد. JasperSoft مدعی است در BI شماره یک است و Pentaho ادعای رهبری در این عرصه را دارد. JasperSoft ادعای 80% کاهش هزینه با استفاده از ابزار خود را دارد و Pentaho ادعای 90% را! به هر حال هر دو ابزار عالی هستند.

امکانات در اختیار و قابلیت انعطاف در هر دو گروه مشابه است. تفاوت در نحوه قیمت­ گذاری است. Pentaho اشتراک یکساله را ارائه می­دهد که پشتیبانی، امکانات فراتر از نسخه مجانی، چرخه­ های نشر مدیریت شده، دسترسی به مستندات و منابع پشتیبانی بیشتر، آموزش و رفع خطا و بروزرسانی­ ها را شامل می­شود.

هر دو گروه همچنین امکان استفاده پیش از خرید را ارائه می­ دهند.

مجموعه Pentaho به صورت ماژولار طراحی شده است و کاربر می­ تواند تمام یا بخشی از امکانات را مورد استفاده قرار دهد.


SpagoBI

Spago یک پروژه BI جالب توجه است که خود را تنها مجموعه BI کاملاً کد منبع باز معرفی می­ کند. این مجموعه به زبان جاوا نوشته شده است و نرم­ افزار و امکان پشتیبانی جامعه توسعه دهنده در آن برای همیشه رایگان است. آموزش، پشتیبانی تجاری، مشاوره و توسعه­ های خاص شامل هزینه هستند.

Spago اشتراکات زیادی با سایر مجموعه­ های کد باز BI دارد همانند Talend برای ETL، داشبوردها، پشتیبانی از انواع فرمت مستندسازی، پشتیبانی از انواع پایگاه داده( Oracle، MySql، PostgreSQL، Ingres، Microsoft SQL Server) و موتور گزارش­ گیری JasperReports. این مجموعه همچنین شامل یک کنسول مانیتورینگ برخط و موتورهای GEO/GID برای داده­ های مکانی است.


Actuate

شعار Actuate "مجموعه­ ای برای امکانات مجتمع در یک محیط" است. این مجموعه بر اساس BIRT ساخته شده است که خود بر جاوا و Eclipse استوار است.

تاکید Actuate بر کاربردهای غنی از اطلاعات است که تعاملی و پویا هستند و در این راه از Adobe Flash و تجمیع چندین منبع و اطلاعات مکانی استفاده می­کند.


نظرات 2 + ارسال نظر
zeinab fooladi سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:04 ب.ظ

salam
khanom jafary man baraye project darse BI nyaz be software Talend daram
mishe lotfan rahnamaee konid ke koja mitunam
oon ro gir byaram

سلام
این شرکت چند محصول در زمینه بررسی کیفیت اطلاعات، تجمیع اطلاعات و غیره ارائه می کنه. کدوم بخش منظورتون هست؟
تجربه شخصی ام، استفاده از ابزار Profiler این شرکت برای بررسی کیفیت اطلاعات هست که از قسمت Products می تونید بگیرید.
آدرس وب سایت شرکت:
http://www.talend.com

sevda پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ق.ظ

سلام
خانم جعفری میشه در زمینه نرم افزارهای bi و کاربردهاشون به من کمک کنید مثل sisense،board، birst،sap
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد