اولین تصویری که با شنیدن کلمه داشبورد در ذهن هر شنونده ای تداعی میشود، داشبورد اتومبیل است. این نامگذاری اتفاقی نیست؛ داشبورد در کسب و کار نیز همانند داشبورد اتومبیل عمل می نماید. سرعت، میزان کیلومتر طی شده، دمای آب رادیاتور، میزان بنزین باقی مانده در باک، وضعیت ایمنی و ... مجموعه اطلاعاتی هستند که داشبورد نصب شده در اتومبیل به راننده ارائه میدهد. شاید به نظر برسد که داشبورد اتومبیل تنها یک لایه نمایش شکیل با طراحی مناسب است، اما چند لحظه به اتومبیلی فکر کنید که نمی توانید اطلاعی از وضعیت درونی آن داشته باشید و تمام سفرتان را باید با حدس و گمان و احتمالهای غلط و درست و تصمیم گیریهای مبهم طی کنید! این وضعیت قطعاً غیر قابل تحمل خواهد بود.
همانگونه که شما با استفاده از اطلاعات مختصر ارائه شده در داشبورد اتومبیل خود، هر لحظه در حال تصمیم گیری برای نحوه ادامه مسیر هستید، هدف از داشبورد مدیران نیز ارائه اطلاعات به گونه ای می باشد تا مدیران و سایر تصمیم گیرندگان سازمان بتوانند به مشاهده وضعیت جاری سازمان خود بپردازند و به این ترتیب حرکت سازمان را در مسیر درست هدایت کنند.
داشبورد یک ابزار مدیریتی است
برای نمایش اطلاعات مجتمع و رفع تناقض شده در سازمان ها،
برای اشخاصی که به این اطلاعات نیاز دارند
به فرمتی که بیینده آن به سرعت بتواند
میزان کارایی و عملکرد سازمان را تشخیص داده و مدیریت نماید.

داشبوردهای مدیریتی امکان مشاهده وضعیت جاری را فراهم می آورند. سایر ابزارها و مفاهیم هوشمندی کسب و کار امکان استخراج الگوها، پیش بینی آینده و تحلیل های "اگر...آنگاه..." را فراهم می آورند که از جمله این ابزارها می توان به داده کاوی اشاره کرد که در فرصت دیگری به این موضوع خواهیم پرداخت.
برای نمایش اطلاعات مجتمع و رفع تناقض شده در سازمان ها،
برای اشخاصی که به این اطلاعات نیاز دارند
به فرمتی که بیینده آن به سرعت بتواند
میزان کارایی و عملکرد سازمان را تشخیص داده و مدیریت نماید.

داشبوردهای مدیریتی امکان مشاهده وضعیت جاری را فراهم می آورند. سایر ابزارها و مفاهیم هوشمندی کسب و کار امکان استخراج الگوها، پیش بینی آینده و تحلیل های "اگر...آنگاه..." را فراهم می آورند که از جمله این ابزارها می توان به داده کاوی اشاره کرد که در فرصت دیگری به این موضوع خواهیم پرداخت.
مرحبا دوست خوبم
به امید موفقیت این وبلاگ...
جالبه که بعضی سازمان ها داشبورد رو معادل با هوش تجاری می دونند و مثلاً می گن ما رفتیم BI خریدیم!
بله متاسفانه همینطور هست. در مورد مفهوم هوشمندی کسب و کار هم مطلب خواهیم داشت.
ممنون
بسیار عالی